Nye drivstoffanlegg for redningshelikoptre i Norge
De nye drivstoffanleggene vi har bygget i Norge er et resultat av NAWSARH-programmets innføring av de avanserte AW101-helikoptrene, også kjent som SAR Queen, og den gradvise utfasing av Sea King-helikoptrene. Dette skiftet stiller høye krav til oppgradert drivstoffinfrastruktur for å sikre optimal ytelse og pålitelighet i redningstjenesten.
1. oktober overtok Forsvaret basen i Florø fra CHC, som frem til da hadde driftet helikoptertjenesten på oppdrag for Forsvarsbygg. Denne overgangen har ført til et behov for tilpassede og robuste drivstoffanlegg, noe HIS as har levert på flere sentrale baser i Norge.
På oppdrag fra Forsvarsbygg har vi i HIS as hatt ansvar for å bygge nye drivstoffanlegg tilpasset de strenge sikkerhets- og kvalitetskravene som kreves for å støtte denne overgangen.
Gjennom et tett samarbeid med Multiconsult, som har stått for mekanisk prosjektering, Pep AS som prosjekt- og energioptimaliseringspartner, og Solberg Elektro (utførende på elektro) har vi utviklet og bygget anlegg på flere strategiske baser, inkludert Ørland, Sola, Rygge, Banak og senest i Florø.
Arbeidene har vært krevende og komplekse, da drift av flydrivstoff krever høy kompetanse og grundig kvalitetssikring.
Dette er områder hvor HIS as har bygget opp spesialisert kunnskap og erfaring siden oppstarten, noe som har vært avgjørende for å møte de strenge kravene i disse prosjektene.
Overgangen til Forsvarets egen drift markerer et nytt kapittel for norsk redningstjeneste og krever anlegg som er driftssikre, effektive og tilpasset både nåværende og fremtidige behov. Våre drivstoffanlegg sørger for at Forsvaret kan opprettholde nødvendig beredskap og rask responstid – til det beste for samfunnet.